×
خانه » آموزش زبان انگلیسی » آموزش زبان انگلیسی
03 دسامبر 2019

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی (learning English) :

آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم اهمیت ویژه ای دارد زیرا زبان انگلیسی زبان علم، تکنولوژی، تجارت، فرهنگ، صنعت، سیاست و ارتباطات بین المللی است. از این رو آموزش زبان انگلیسی در همه این عرصه ها اهمیت بسزایی دارد. جالب توجه است که بدانیم زبان انگلیسی، زبان رسمی ۵۳ کشور دنیا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک المنافع است.

آموزش زبان انگلیسی از این رو اهمیت دارد که این زبان در ۵۳ کشور دنیا به عنوان زبان رسمی محسوب می شود و حدود ۳۷۵ میلیون نفر به عنوان زبان اول یا زبان مادری به این زبان صحبت می کنند. مهمتر از آن استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است که مردم مختلف در کشورهای مختلف دنیا به عنوان زبان دوم آن را فرا گرفته به کار می برند.

جالب است بدانید ۴۷۰ میلیون نفر در دنیا به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم کاملا مسلط اند و یک میلیارد نفر می توانند زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت کنند.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

 

اهمیت زبان انگلیسی :

با توجه به اهمیت این زبان، آموزش زبان انگلیسی مهمترین و پرکاربردترین زمینه آموزشی زبان در جهان است. آموزش زبان انگلیسی یکی از رشته‌های کاربردی در دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود. دانشگاه های مختلفی در سطح دنیا به آموزش این رشته به عنوان یکی از رشته های زبان شناسی و زیرمجموعه‌‌های زبان شناسی مشغولند و می‌توانیم بگوییم که رشته های زبان شناسی شامل آموزش زبان انگلیسی، ترجمه زبان انگلیسی، ادبیات زبان انگلیسی و زبان شناسی هستند.

اما پرکاربردترین این رشته‌ها، آموزش زبان انگلیسی به شمار میرود. با توجه به اینکه حدود یک میلیارد نفر این زبان را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند و با توجه به اهمیت زبان در مناسبات بین‌المللی علم و تکنولوژی، تجارت، فرهنگ و صنعت، آموزش این زبان از ترجمه، ادبیات و سایر رشته‌های مرتبط پرکاربردتر است.

زبان انگلیسی در دانشگاه در مقاطع لیسانس یا کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس میشود و کسانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا TEFL مشغول میشوند.

به طور کلی آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یکی از زمینه‌های مهم آموزش در دنیا در موسسات، کالج‌ها،  دانشگاه‌ها و مدارس مختلف دنیا هست و خیلی از اساتید دانشگاه در این زمینه کتاب   تالیف کرده اند که به عنوان مرجع آموزش زبان انگلیسی در دنیا به شمار می روند.

 اما باید ببینیم برای آموزش زبان انگلیسی به چه عوامل و عناصری نیاز داریم:

برای آموزش زبان انگلیسی نیاز به مدرس، زبان آموز، مطالب آموزشی و روش یا متد تدریس داریم  و این چهار عنصر اصلی پایه های تشکیل دهنده یادگیری زبان انگلیسی در موسسات مختلف در دنیا می باشند.

یکی از این چهار عنصر مدرس معلم یا  instructor tutor  هست که ویژگی‌های مخصوص به خود را باید داشته باشد.

از جمله این ویژگی‌ها برای یک مدرس خوب زبان انگلیسی در درجه اول :

باید به تسلط به زبان زبان انگلیسی اشاره کنیم. این تسلط شامل چهار مهارت ارتباطی زبان انگلیسی می شود که زیرمجموعه ارتباطی یعنی حرف زدن، شنیدن، نوشتن و خواندن می باشند. یعنی کسی که تمایل دارد زبان انگلیسی را به فرد دیگری درس بدهد باید خودش کاملاً آن را به صورت استاندارد و authentic استفاده کند.

فاکتور دوم برای یک مدرس زبان انگلیسی خوب زبان انگلیسی :

دانش زبانی هست.   یعنی :

غیر از تسلط و مهارت های ارتباطی، مدرس زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی موفق نیاز دارد که از دانش کافی از گرامر یا ساختار زبان انگلیسی، لغات و واژگان و نحوه تلفظ و موارد مربوط به تلفظ و آهنگ کلام اطلاعات کافی داشته باشد. این دانش زبانی معمولا از طریق مطالعه کتب و یا تحصیل در دانشگاه های حاصل می شود. در حالی که تسلط زبانی چهار مهارت میتواند با زندگی در محیط زبان اصلی درکشوری که زبان انگلیسی صحبت میشود کامل شود و کاملاً به دست آید.

سومین فاکتور  مهم برای یک مدرس زبان انگلیسی :

سومین فاکتور برای یک مدرس زبان انگلیسی تجربه است. مدرس انگلیسی که در گذشته تجربه  آموزش زبان انگلیسی را داشته ،  قادر هست که کلاس را به خوبی مدیریت کند و زمان کافی را به زبان آموزان اختصاص بدهد به گونه ای که به اندازه کافی در معرض هدف زبانی قرار بگیرند و قادر باشند آن ساختار را بسازند و مهمتر این که توانائی داشته باشند آن موضوع را شخصی کنند.

مدرس با تجربه رابطه خود با زبان آموز برقرار میکند و با پایین آوردن فاکتور عاطفی در پیشرفت یادگیری آن کمک بسیار بسزایی میکند.

چهارمین فاکتور یک مدرس زبان انگلیسی :

چهرمین فاکتور  یک مدرس خوب زبان انگلیسی آشنایی با روش های تدریس است که این به طور کلی دو بخش است:

بخش اول آشنایی با روش های تدریس زبان انگلیسی به صورت تئوری هست که در کتابهای تئوری و کلاسیک وجود دارد و در دانشگاه در رشته آموزش زبان کاملاً را تدریس می شود و بخش دوم آشنایی با روشهای تدریس به صورت عملی هست که بیشتر به هم تجربه برمی‌گردند. اما مدرسی که روش های تدریس را بلد باشد و تجربه هم دارد کارهای بسیار بیشتر از مدرس ناآشنا با روش های تدریس خواهد داشت.

بنابراین مدرس باید بداند که مراحل یک درس یا stages of lesson plan چی هست و از روش های رسیدن به هدف در کلاس  آگاه  باشد و با مدیریت زمان و ارائه مطلب و در نهایت گرفتن بازخورد مناسب از زبان آموز کاملا آشنا باشد.

عامل بعدی موثر برای یک مدرسه زبان خوب مهارت ایشان در ارائه مطالب به زبان ساده است.

یعنی علاوه بر اینکه مدرس  خوب صحبت میکند، دانش خوبی دارد، تجربه در مدیریت کلاس دارد و نهایتا روشهای تدریس را بلد باشد، باید بتواند این مطالب را در مرحله presentation یا ارائه به خوبی به زبان ارائه کند.

به طوری که آنها مطلب را خوب یاد بگیرند و این مهارت شامل مهارت های زبان بدن یا body language و همچنین صدای مدرس، مهارت زبانی و مهارت او در ایجاد رابطه مناسب و کاهش استرس هستند و ما را به نکته بعدی و فاکتور بعدی رهنمون می کند.

نهایتاً  عامل مهم دیگر برای یک مدرس خوب در آموزش زبان انگلیسی توانایی ارتباط موثر با زبان میسازد. یعنی مدرس انگلیسی باید بتواند با زبان آموزش ارتباط خوب و موثر و برقرار کنید به طوری که زبان آموز مورد نظر بتواند از گرامر ها و ساختارهایی که در کلاس ارائه میشود به طور صحیحی در مورد زندگی شخصی خودش به راحتی و بدون استرس جمله بسازد و  صحبت کند و مطلب بنویسد.و زبان انگلیسی را در یک فضای کاملاً طبیعی بتواند استفاده کند.

اگر مدرس در ارتباط موثر با زبان آموز شکست بخورد همه مراحل قبلی یعنی تسلط به زبان، دانش زبانی، تجربه و آشنایی با روشهای تصویری و مهارت ارائه مطلب موثر نخواهد بود. عامل یا  فاکتور دوم در آموزش زبان انگلیسی زبان آموز است که در روش‌های مدرن آموزش زبان انگلیسی  مرکز توجه و مهمترین عامل به شمار می رود.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

ویژگی های یک زبان آموز خوب برای آموزش زبان انگلیسی  :

عبارتند از در ابتدا و مهمترین ویژگی، داشتن انگیزه است. زبان آموزی که انگیزه دارد در رقابت با سایر زبان آموزان در گذاشتن زمان برای یادگیری و در شرکت در با علاقه در کلاس و ساختن جملات و نوشتن و گفتار بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد و انگیزه به او  انرژی و نیروی کافی برای ادامه کار آموزش زبان را خواهد داد.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که  آموزش زبان انگلیسی یک پروژه زمان‌ بر و طولانی هست و در صورتی که زبان آموز انگیزه کافی را برای یادگیری داشته باشه میتواند از این مراحل طولانی با موفقیت عبور کند.

عامل دوم سن زبان آموز در آموزش زبان انگلیسی هست.  هر چقدر که زبان آموز سن کمتری داشته باشه سرعت یادگیری بالاتر خواهد بود، تلفظ ها را بهتر یاد خواهد گرفت. اما این به این دلیل نیست که وقتی سن زبان از بالا می رود یادگیری زبان انگلیسی غیر ممکن شود بلکه خوشبختانه برای آموزش زبان انگلیسی و آموزش کلیه زبانها احتیاج به هیچ محدودیت سنی و حداقل هوش نیست و هر کسی با هر سنی با حداقل هوشی میتواند زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را یاد بگیرد.

اما  وقتی که سن بالا می رود سرعت یادگیری با انگیزه و حوصله یادگیری زبان دوم مسلماً کمتر میشود. بحث دیگر بحث تلفظ ها هست که در سن کمتر از ۱۲ سال بسیار سریع تر و موثرتر یاد گرفته میشود زیرا که اتصالات بیولوژیکی درون مغز کودک هنوز کاملاً بسته نشده اند و برای یادگیری تلفظ های استاندارد زبان قبل از ۱۲ سالگی این اتفاق خواهد افتاد. به طوری که اتصال در مغز کودک ایجاد خواهد شد و زبان آموز زیر ۱۲ سال قادر خواهد بود با لهجه و accent بهتری زبان انگلیسی را صحبت کند.

اما زبان آموز ویژگی های دیگری هم دارد که می تونیم از جمله آنها به موارد زیر اشاره کنیم: 

زمان و وقت آزاد، ذهن آزاد یا درگیری ذهنی، علاقه شخصی به یادگیری زبان انگلیسی، حوصله و صبوری و در نهایت  نکته دیگر هم در مورد زبان موضوع اشاره کنیم سطوح مختلف زبان المانی یادگیری آموزش زبان انگلیسبرون گرا بودن یا درون گرا بودن شخص زبان آموز که همه آنها می توانند بر فرایند آموزش زبان انگلیسی موثر باشند.

 برای آموزش زبان انگلیسی به طور کلی زبان آموزان را به سه سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می کنیم. در سطح مقدماتی یا زبان آموز پایه ساختار های اولیه و بسیار ساده زبان جملات کوتاه و لغات بسیار محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند و زبان آموز قادر خواهد بود مسائل شخصی بسیار ساده خودش را با جملات محدود و ساده‌ای مطرح کند .

زبان آموز در این سن نیاز به حمایت و کمک بیشتری از مدرس دارد زیرا دانش زبانی اش بسیار پایین هست و دچار اشتباهات زیادی در ساختار جملات و کاربرد آنها می شود و نیاز به مدرس هست که این ایرادات را رفع کند و بحث مهم error correction یا اصلاح ایرادات زبان آموز در اینجا برای مدرس بسیار مورد اهمیت و مورد نیاز است.

در سطح مقدماتی همانطور که گفتیم اهمیت ویژه و تاکید بر ساختار های ساده و مهم زبانی، دایره محدود لغات کاربردی برای ارائه مطالب در زمینه زندگی شخصی زبان آموز هستند و ارتباط موثر با استفاده از همین ساختارها و لغات محدود می باشد.

بنابراین موضوعاتی مثل صحبت کردن درمورد خانواده چیزهای مورد علاقه یا کارهای روزمره و اطلاعات شخصی مثل سن شماره تلفن آدرس مطالبی هستند که در سطوح مقدماتی بسیار به کار می آید. یادگیری خوب زبان امروز در سطح مقدماتی پایه و اساس یادگیری سطوح میانی و پیشرفت خواهد بود و در صورتی که این فرآیند ساختار سطح مقدماتی که حدود ۶۰۰ ساعت آموزشی است به درستی انجام شود زبان آموز با اعتماد به نفس بیشتری برای سطوح بالاتر آماده خواهد بود و در آنها موفقیت بیشتری خواهد داشت. سطح بعدی در یادگیری آموزش زبان انگلیسی برای زبان آموزان سطح میانی یا سطح intermediate هست در این سن زبان آموز قادر هست به طور کلی راجع به خودش صحبت کند، بنویسد و مطالب را به صورت نوشتاری و شنیداری بفهمد.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

اما در این سن شروع میکند به توسعه ارتباطات افزایش، دامنه لغات و یادگیری ساختارهای نسبتاً پیچیده و دیگر از ساختارهای بسیار ساده جمله خبری نیست و جملات با استفاده از کلمات ربط به هم وصل می شوند تا زبان آموز بتواند جملات پیچیده تری رو بسازد و بفهمد و از همه مهمتر در آموزش زبان انگلیسی در سطح میانی زمان جملات یا tense در سطح میانی کاملاً گسترده می‌شود. یعنی از حال ساده به استمراری، گذشته، آینده و زمان‌های کامل و زمان های پیچیده ای مثل کامل استمراری در گذشته و آینده گسترش پیدا می‌کند.

دایره لغات در این بخش از آموزش زبان انگلیسی گسترده تر میشوند و به موضوعات غیر شخصی یا نظرات و یا ایجاد و بیان ایده‌ها گسترده خواهند شد. در سطح بعدی زبان آموز در آموزش زبان انگلیسی یا سطح پیشرفته او قادر خواهد بود که با لغات بسیار پیشرفته تر و دقیق تر و ساختارهای پیچیده تر زبانی و با موضوعات انتزاعی جمله بسازد.

در آموزش زبان انگلیسی برای زبان آموز سطوح پیشرفته قادر خواهد بود با استفاده از ساختارهای پیچیده زبان انگلیسی از لحاظ گرامری اصطلاحات و لغات کاربردی در موضوعات دقیق و به طور کلی در مورد مسائل غیر شخصی مسائل انتزاعی و ایده‌پردازی صحبت کنند. این صحبت‌ها می توانند به صورت یک سخنرانی باشند و زبان اموز قادر خواهد بود یک متن یا انشا در زمینه‌های مختلف ایده‌پردازی کند. او می تواند مسائل مختلف را در موارد اجتماعی و موارد غیر شخصی در نوشتار و گفتار خودشان به طور چند سویه ارائه دهند. مورد بعدی که یکی از مهمترین فاکتورها در آموزش زبان انگلیسی به شمار میرود و اهمیت ویژه‌ای دارد مطالب آموزشی هست که یکی از این چهار فاکتور اصلی هست .

مطالب آموزشی یا material شامل کتاب های کلاسی از دانشگاه‌های معتبر، مطالب شنیداری مثل پادکست ها و فایل های شنیداری برای آموزش زبان که مسلماً نسبت به گفتار روزمره که افراد به زبان انگلیسی و صحبت می‌کنند ساده‌تر و آموزشی تر است و کتابهای داستان طبقه بندی شده ساده شده می باشد. کتاب های داستان زبان اصلی مثلاً کتابهای چارلز دیکنز خواندنش برای یک فرد غیر بومی و غیر انگلیسی بسیار مشکل است.

اما کتاب‌های داستان مختلف رو در سطوح مختلف طبقه بندی کرده اند که برای زبان آموز های مختلف کمک می کند و دامنه لغات و ساختارها زبان حضور داستانها رو بخواند و پیشرفت کند.

دسته  کتاب بعدی کتابهای مربوط به  آموزش گرامر هستند که مرجع یادگیری گرامر یا ساختار های زبان انگلیسی هستند. از جمله مطالب آموزشی مهم، کتاب های آموزش لغت واژگان هستند که در متون مختلف و تمرینهای مختلف لغات طبقه بندی شده را در اختیار زبان آموزان قرار میدهند.  یک سری   دیگر از مطالب شامل کتابهای آمادگی آزمون های استاندارد مانند IELTS  و TOEFL است که از دانشگاه‌های معتبر و مراکز مجاز هست و در نهایت فرهنگ‌های لغات که شامل دیکشنریهای یک زبانه و  دو زبانه، فرهنگ‌های اصطلاحات، فرهنگ‌های collocations و انواع دیگر فرهنگ‌ها برای آموزش زبان انگلیسی است.

در مورد مطالب آموزشی مسئله مهمی که دارند باید متناسب با سطح زبان آموز انتخاب شوند و اگر متناسب با سطح مقدماتی و پیشرفته نباشند اهمیت و فایده خودشان را از دست خواهند داد. اما باید در انتخاب کتاب های آموزشی در یادگیری زبان انگلیسی دقت کنید کتاب هایی برای آموزش زبان انگلیسی هستند که طبق نیاز زبان آموز باشند.

یعنی مثلا کسی که هدفش یاد بگیری مهارت ارتباطی برای مسافرت هست کتابی که برایش لازم است نسبت به اینکه کسی که هدفش یادگیری زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک وارد شدن به دانشگاه در کشور انگلیسی زبان برای گرفتن شرکت در آزمون های استاندارد این سایت هست متفاوت خواهد بود. بنابراین انتخاب کتاب مناسب یا موارد آموزشی یا مطالب آموزشی متناسب با نیاز و متناسب با نیاز به زبان است.

در انتخاب کتاب و مطالب آموزشی سن زبان آموز مهم اند. یعنی ما کتاب ها و سیستم های آموزشی برای خردسالان داریم قبل از دبستان که کاملاً متفاوت است از کودکانی که وارد مدرسه شده اند و قادر به نوشتن و خواندن هستند.

 بنابراین ممکن است در یک سطح مشترک کتابها برای سطوح سنی مختلف متفاوت باشد.  این سطوح سنی در نوجوان و بزرگسال هم کاملاً جدا شده و متفاوت اند.

بنابراین در انتخاب مطالب آموزشی نیاز زبان آموز، سطح او و مسئله سن باید مورد توجه قرار بگیرد. اما مطالب آموزشی باید طوری انتخاب و طراحی بشه که به طور کلی در یک طرح کلی و قالب کلی منجر به پیشرفت زبان آموز تحت نظر مدرس که با ویژگی های ذکر شده در این مقاله بود انجام شود و  فقط با انتخاب یک کتاب مناسب آموزش مناسبی از زبان انگلیسی نخواهیم داشت و آموزش زبان انگلیسی به طور موفقیت آمیزی پیش نخواهد رفت.

بعد از بحث و بررسی عوامل ذکر شده در پاراگرافهای قبلی، عامل مهم دیگری که باید در آموزش زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد روش یا متد تدریس می باشد. روشهای مختلفی برای تدریس یا آموزش زبان انگلیسی  از قدیم در دانشگاه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند که از اولین آنها می توان به روش تدریس مستقیم گرامر و ترجمه اشاره کرد.

روشهای جدیدتر شامل روش های آموزش زبان برپایه ارتباطات یا Communicative approach  و روش های آموزش زبان بر پایه فعالیت یا Task based learning  می باشند که این روشها به طور کامل در دانشگاه ها مورد بررسی و مطالعات و تحقیقات قرار میگیرند. ولی چیزی که واضح است امروزه روش‌های برپایه ارتباطات روش های موثر تر و مفید تری نسبت به روش‌های برپایه گرامر و ترجمه مستقیم در قدیم هستند و در موسسات و کالج ها از این روش های به روز برای آموزش زبان انگلیسی به زبان استفاده میشوند.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

یکی از نکات مهم در آموزش زبان انگلیسی برنامه ریزی آموزش قدم به قدم و مرحله به مرحله زبان انگلیسی است و در آموزش زبان انگلیسی باید مهارتهای زبانی از سطح مقدماتی تا سطح میانی و سطح پیشرفته با ابتدا ارائه مطلب سپس تمرین و بعد در معرض قرار گرفتن آن در بازه های زمانی مناسب در مرحله یادگیری مورد توجه قرار گیرند.

همانطور که می دانیم آموزش زبان انگلیسی طبق سیستم سطوح زبان اروپایی به شش سطح تقسیم بندی می شود و برای هر سطح نیاز به ۲۰۰ ساعت زمان آموزشی مفید و موثر داریم که این زمان همانطور که گفتیم شامل زمان حضور در کلاس، تمرین در منزل، شنیدار و تولید زبان به صورت گفتاری و نوشتاری می باشد.

زبان آموزی که این ۶ سطح را هر کدام به مدت ۲۰۰ ساعت در سیستم های آموزش زبان انگلیسی مدرن تمام کند قادر خواهد بود زبان انگلیسی رو به صورت پیشرفته مورد استفاده قرار بده و یک استفاده‌کننده مسلط به زبان انگلیسی شمرده میشود. این شش سطح آموزش زبان انگلیسی شامل آموزش مهارت گفتار به عنوان اولین مهارت ارتباطی و به همراه آموزش مهارت شنیدار هست که می بینیم زبان مادری هر فرد در کودکی که یاد گرفته میشه ابتدا به صورت شنیداری و گفتاری هست و بعد از چند سال که وارد مدرسه میشود یعنی بعد از گذشت پنج تا هفت سال مهارتهای خواندن و نوشتن را شروع می کند.

بنابراین در آموزش زبان انگلیسی به روش های مدرن از گفتار و شنیداری شروع می‌کنیم در سطوح پایه و در سطوح بالاتر و پیشرفت طرح مهارت های خواندن و نوشتن هم به آنها اضافه خواهند شد. در آموزش زبان انگلیسی برای یادگیری چهار مهارت ذکر شده به همان ترتیبی که گفتیم نیاز به یادگیری دانش زبان انگلیسی هم داریم.

دانش زبان انگلیسی شامل گرامر و ساختار، نحوه قرار گرفتن کلمات در جمله، دانش لغات و نحوه قرار گرفتن کلمات کنار هم یا همنشینی کلمات collocation و همچنین مسئله تلفظ و آهنگ کلام و استرس دانش زبان انگلیسی میشوند که وقتی کامل باشند به آموزش و یادگیری در چهار مهارت در آموزش زبان انگلیسی کمک شایانی می‌کند. همانطور که گفته شد این ترتیب یادگیری چهار مهارت ارتباطی در آموزش زبان انگلیسی بر پایه یادگیری زبان مادری ابتدا شنیدار و گفتار و سپس خواندن و نوشتن است.

بنابراین نوشتن پیچیده ترین مهارت ارتباطی در زبان انگلیسی و در سایر زبان ها است. لذا برای آموزش زبان انگلیسی در مهارت نوشته ها نیاز به کسب مهارت در سه مهارت قبلی داریم. بنابراین برای آموزش زبان انگلیسی در مهارت نوشتار نیاز به دانش ساختار گرامر انگلیسی آشنایی با لغات و همنشینی لغات، روش نوشتن پاراگراف ها، ارائه منطقی ایده‌ها و مثال ها و تثبیت ایده ها در متن داریم. در آموزش زبان انگلیسی برای طبیعی صحبت کردن نیاز به آشنایی با آهنگ کلام در زبان انگلیسی داریم.

برای آموزش زبان انگلیسی ابتدا باید با عناصر سازنده آن آشنا شد. عناصر سازنده زبان انگلیسی در وهله اول از بیست و شش حرف تشکیل شده است و از ترکیب این بیست و شش حرف، کلمات را خواهیم داشت. از ترکیب چند کلمه عبارات یا phrase را خواهیم داشت و در صورت وجود فاعل و فعل در جمله از لحاظ کلامی این عبارت می‌تواند تبدیل به جمله یا clause شود.

جملات را می توان به جدو دسته جملات ساده و مرکب  تقسیم بندی کرد. جملات ساده از حداقل یک فاعل و یک فعل تشکیل شده اند و در جملات مرکب یا پیچیده بیش از یک فاعل و فعل داریم و از حروف رابط برای عطف این جملات میتوانیم استفاده کنیم. در آموزش زبان باید به این نکته توجه داشت که در جملات مختلف، کلمات نقش و نوع متفاوتی دارند.

یعنی کلماتی که در یک جمله قرار می گیرند و هر یک از آنها یک نقشی دارند .مثل فاعل، مفعول، فعل، صفت و قید و همین کلمات در حین داشتن همین نقش ها نوع یا type متفاوتی دارند.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

انواع کلمات شامل اسم، صفت، فعل، قید، حرف اضافه و حرف تعریف می باشند. برای آشنایی با این اجزای زبان یک تعریف ساده از آن‌ها خواهیم داشت. اس م نشان دهنده کلمه ای است که به شخص یا شیئ خاصی اشاره می کند و می تواند فاعل و مفعول جمله باشد. اسم همچنین می‌تواند اسم خاص و یا عام باشد .

فعل کلمه ای در جمله است که نشان دهنده انجام کار است و تغییرات زمان در گرامر جملات با تغییرات فرم فعل انجام می پذیرد. صفت در جمله تعریف کننده اسم و یا نسبت دنده یک حالت به فاعل است که  صفت در حالت اول قبل از اسم و در حالت دوم بعد از فعل ربطی می آید. قید توصیف کننده صفت یا قید دیگر و یا یک فعل است یعنی چگونگی انجام کار را نشان می دهد و اطلاعات اضافه به ما ارائه می دهد.

حروف اضافه مانند in, on, at, for,…. بین کلمات و بین اسامی می‌آیند و به جملات اطلاعات اضافی می دهد و در نهایت، حرف تعریف نشان دهنده معین بودن یا نامعین بودن اسامی هستند و آنها هم به طور عمده قبل از اسم قرار می‌گیرد.

اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که وقتی فرم های پیچیده و ساختار پیشرفته زبان را داریم، گاهی نقش فاعل صفت یا غیر را به جای کلمه می‌تواند یک جمله به عهده بگیرد و یک عبارت که جملات وصفی جملات قیدی و جملات اسمیه و عبارات متناظر با آن‌ها در اینجا تعریف می‌شود.

نکته مهم دیگر قابلیت تبدیل این جملات فعلی یا قیدی به عبارت هستند با حذف فاعل و تغییراتی در فرم آن جملات. تغییراتی در فرم جمله که باعث تبدیل آنها به عبارات خواهند شد. یک نکته جالب توجه در قیدها باید اشاره کنیم که علاوه بر قید که می‌تواند نقش قید در جمله داشته باشد و تعریف کننده فعل باشد و علاوه بر جملات قیدی و عبارات می‌توانیم از عبارات حرف اضافه ای یعنی ترکیب حرف اضافه و یک اسم به عنوان اطلاعات اضافی در مورد زمان مکان و یا حالت انجام فعل استفاده کنیم.

که نقش قید را به صورت یک عبارت خواهند داشت. نکته مهم دیگر در تشخیص عناصر جمله نحوه قرارگیری این عبارات و جملات پایه در جملات اصلی هستند. یا جملات پیرو در جملات پایه هستند.

به طور کلی وقتی که از جمله ای برای معنی شدن نیاز به جمله دیگر داشته باشد جمله مستقل نمی‌شود و به آن جمله پیرو یا غیر مستقل می گویند. اما جمله‌ای که بدون احتیاج به جمله دیگری معنی کامل باشد جمله پایه است و معنا و مفهوم اصلی جمله از آن مشتق می‌شود. در زبان انگلیسی یکی از مسائل بسیار مهم در گرامر زمان جملات یا زمان انجام فعل است که زمان های مختلفی برای انجام فعل ها تعریف شده از جمله های گذشته آینده و حالت های ساده استمراری کامل و ترکیبی از این حالت ها در همه این زمانها ما به طور کلی می توانیم حالت معلوم و مجهول را از هم جدا کنید.

یعنی همه زمان‌ها می‌تواند حالت معلوم داشته باشند که در آن فاعل جمله مشخص است و یا حالت مجهول که فاعل مهم نیست و مشخص نیست و خود فعل یا کار انجام شده مهمتر است و در همه این جملات مجهول زمانهای جملات معلوم هم تکرار می شود با تغییر فرم فعل کمکی to be . نکته مهم دیگر استفاده از حروف تعریف است. حروف تعریف تعیین‌کننده معرفه و نکره بودن یک اسم می باشند و اگر قبل از اسم بیایند برای ما مشخص می‌کند که ما اسم را می‌شناسیم یا قبلا از آن چیزی نشنیده اید.

البته حروف تعریف نامعین و استفاده از آنها وابسته به حرف اول اسم می باشد. در صورت بی صدا بودن a خواهد بود و برای اسامی که با حروف صدا دار شروع می شوند این حرف تعریف an خواهد بود. باید به این نکته توجه کرد که در یکسری کلمات صدای حرف اول تعیین کننده استفاده از حرف تعریف نامعین است و چیزی که نوشته می‌شود مانند مثال university و صدا تعیین کننده استفاده از حرف تعریف است.

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

در بحث پیشرفته تر از جمله و جملات پیچیده به بخش پاراگراف می‌رسیم که در آن یک فرم معنایی مستقل و یک ایده کامل و منحصر به فرد خود که شامل مثال‌های فراوانی است آن را از پاراگراف ها یکدیگر متمایز می کند. پس پاراگراف می تواند یک واحد ساختاری بزرگتر از جمله پیچیده باشد و عامل شناساندن یک پاراگراف ایده اصلی منحصر به فرد آن از سایر ایده‌های متن است.

در آموزش زبان انگلیسی و در مورد مهارت گفتاری و سخن گفتن یا speaking نکته بسیار مهمی که اکثر زبان آموزان به آن توجه نمی کنند و مسئله تفاوت واحدهای ساختاری اول در گفتار و نوشتار در زبان انگلیسی و اهمیت آن در آموزش زبان انگلیسی می باشد. در خواندن و نوشتن از کلمات یا از واحدهای ساختاری کلمات استفاده می کنید. و هر کلمه جدا از کلمه دیگر نوشته و خوانده می شود اما در هنگام سخن گفتن و شنیدن کلمات در زبان انگلیسی به هم متصل شده و تشکیل chunk یا عبارات گفتاری را می‌دهند

بنابراین وقتی در شنیدار یک متن زبان انگلیسی ما به دنبال شنیدن همه تک تک کلمات نوشتاری باشیم دچار مشکل خواهیم شد و حرف زدن ما به یک حرف زدن مکانیکی و غیره روان تبدیل خواهد شد. بنابراین برای روان تر حرف زدند و برای افزایش مهارت شنیداری و درک مطلب شنیداری ما نیاز داریم که تفکیکی بین واحدهای ساختاری اولیه در گفتار و نوشتار قائل شویم و برای آنکه بهتر در شنیدار زبان انگلیسی درک مطلب داشته باشیم باید حروف و کلمات را آن طور که گفته می‌شود بشنویم نه آنطور که نوشته می شوند و همینطور برای بهتر و روان‌تر حرف زدن باید کلمات انگلیسی را آنطور که گفته می شوند بگوییم و تلفظ کنیم و آن طور که نوشته می‌شوند.

نکته مهم دیگر در حرف زدن رعایت دقیق تلفظ در زبان انگلیسی تلفظ کلمات و استرس در داخل کلمه و استرس در داخل جمله است. استرس در داخل کلمه نشان‌دهنده بخش قوی‌تر از لحاظ تلفظ ای در کلام است که در کلمات بیش از دو سیلاب بسیار اهمیت دارد و استرس در جمله با کلمه مهمتر در آن جمله را شامل می‌شود که باید به یا بلندتر گفته شود یا کشیدن کلمه و یا مکث اهمیت آن را خاطرنشان کرد.

اموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان

نکته مهم در حرف زدن این است که در آموزش زبان انگلیسی و به هنگام صحبت کردن ما می‌توانیم با تغییر آهنگ حرف زدن و کلام و هم همین طور تغییر استرس بر روی کلمات معنی مختلفی از همان جمله را به شنونده ما انتقال دهید.

بنابراین برای انتقال درست کلمات و مفاهیم ما نیاز داریم به خوبی از الگوهای استرسی و و بلندی های صدا و بالا و پایین بردن صدا آگاه باشیم و آنها را آگاهانه به کار ببریم تا ارتباط موثر تر و موفق‌تری به زبان انگلیسی داشته باشیم. و مانند افراد انگلیسی‌زبان بتوانیم صحبت کنیم و وقتی با افراد انگلیسی زبان صحبت می‌کنیم و مفاهیم و جملات آنها راحت و بدون مکث درک کنید.

این نکته کلیدی در یادگیری آموزش و آموزش زبان انگلیسی می باشد. که خیلی از زبان آموزان و حتی مدرسین به آن بی توجه اند. امیدوارم این مقاله به شما در درک مفاهیم اولیه آموزش زبان انگلیسی کمک کند .و شما را در راه دور و دراز آموزش زبان انگلیسی با استراتژی ها و اطلاعات مناسب یاری و همکاری نمایند. موفق باشید.

دکتر  نوید صنوبری کارشناس آموزش زبان انگلیسی

hesammoazzami

3 پاسخ به “آموزش زبان انگلیسی”

  1. ارش گفت:

    سلام مقالتون بشدت کاربردی بود ارزوی موفقیت دارم براتون ،خوداموز زبان بزرگترین وبسایت اموزشی هست و خواد بود

  2. شهلا گفت:

    سلام مقالتون عالی بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *